Můj Lov

Švédsko 2016 ve fotografiích II.
(13.11.2016, Reportáže)

Pokračování zážitků ze Švédska...

Nenápadný podvečerní záběr na pěticentimetrovou gumu v hloubce nad zarostlým dnem. Sedmigramový prut však pěknou štiku zvládá s přehledem. Metr se nakonec zastavuje na hranici 71cm.

Chceme vyzkoušet více možností, které nám zdejší oblast nabízí a tak se jednoho dne rozhodujeme pro průzkum nedaleké pstruhové řeky. Křišťálově čistá voda s porosty vodních rostlin vypadá lákavě. Rozdělujeme se na dvě party. Pavel s Davidem míří proti proudu, já se Santim se vydáváme od mostu dolů. Prohlížíme si stará Volva zaparkovaná ve stodolách domů nedaleko řeky a poprvé nahazujeme. Brzy nám však dochází, že to bude těžší, než jsme mysleli. V průzračné vodě jsou i malé ryby velmi opatrné a klepanec do prutu dostáváme jen příležitostně. Scházíme níž a pod bílým dřevěným mostem zdolává Santi prvního pstroužka. Proti proudu je nádherné hluboké nadjezí plné rostlin, ale ani to rybu nevydává. Zkusíme sejít ještě níž, zde jsou však už příliš silné peřeje a ani pohyb po břehu není dost dobře možný. Vracíme se tedy na most. Kluci každý několik malých pstroužků na rotačky ulovili, David navíc nalezl v lese zánovní nůž ze švédské oceli. Jak to tedy vypadá, díky svému plánu prochytávat pouze hlubší místa s gumou budu jediný, kdo z říčky odjíždí bez úlovku.

Místo, kterému jsme začali přezdívat vana. Všude kolem se rozprostíraly zarostlé mělčiny. Na místo samotné se dalo zajet jen pomocí vesel se zdviženým motorem, abychom se vyhnuli balvanům ukrytým jen několik centimetrů pod hladinou. Vana samotná byla poměrně rozlehlá, navíc se dnem téměř bez vázek. Nacházelo se zde jen několik velkých balvanů. A o poznání více velkých okounů. Štiku jsme zde překvapivě neulovili, jen jedna zhruba osmdesáticentimetrová se nám přijela podívat za zdolávaným okounem a další malou natrávenou štičku na nás vyvrhnul jeden z ulovených okounů. Zajímavé bylo také právě zde sledovat, jak velkou roli může i na těchto revírech hrát v braní ryb počasí.

Rybaření v podobné scenérii se nic nevyrovná. I když je léto, jsme na severu a počasí se dokáže změnit rychle. Bouřka se přes nás přehnala několikrát, nakonec jsme se již naučili podle blesků a tmavého nebe od západu odhadnout, kolik času máme na návrat do chaty. Po dešti se však vyčasilo a daly pořídit podobné fotografie.

Nastává večer. Znatelně se ochlazuje a nad hladinou se tvoří mlžné chuchvalce. Je na čase vydat se do tepla na chatu, probrat zkušenosti z uplynulého dne a připravit se na zítra.

Souběžně s druhou lodí se vydáváme proti proudu. Čekají na nás užší kanály a zátoky mezi ostrovy, kde jsme dosud nechytali.

Zatímco hlavní tok obtéká ostrovy zleva, my míříme k pravému břehu. Mezi ostrovy a břehem je užší kanál a očekávané laguny. Při cestě k první z nich mě zaujme vlajka na stromě nad hladinou. Široko daleko není jediné stavení, jen na jedné borovici visí švédská vlajka. Stylové... Ryby začínají brát relativně záhy, Santimu přichází i štika. Moje zásoba klasických štikových nástrah za poslední dny prořídla a tak musím improvizovat. Nasazuji 5cm Slider a záběry přichází na hod. Bohužel jen od okounů a ty nemíním zraňovat dvojicí trojháčků. Měním tedy prut za jemnější s nastraženou gumou. V tu chvíli zahlédneme, že se něco děje na vedlejší lodi zakotvené uprostřed zátoky. Kluci na nás volají něco o velké rybě, ale jsou od nás poměrně daleko, takže nevidíme, co se děje. Až když se setkáme na konci laguny, dozvídáme se skutečnost. Pavel, který se celý týden snaží s gumami o velkého okouna, dostal záběr přímo pod lodí a ulovil největší štiku týdne. Oba kluci jsou pokousaní do krve, ale mají zážitek a jsou spokojení.

Ještě než pojedeme dál, zastavíme se na konci zátoky. V místě, kde má voda charatker spíše menší téměř stojaté říčky. Na břehu se starší Švéd stará o svou vzorně udržovanou zahrádku. O kůlnu má opřenou trojici prutů - spolu s několika plandavkami na drátě nad hladinou to je znamení, že zde ryby asi budou. A skutečně. Voda je poměrně hluboká a záběrů přichází dost. Kamarádovi za woblerem přijíždí hejno okounů. Nejsou velcí, ale aspoň bude zábava. Kvůli porostům na dně připínám do karabinky malou žlutou Orku s chráničem háčku. Nahazuji a ránu do prutu dostávám jen co nástraha propadne ke dnu. Očekávám menší štiku, ve vodě však zahlédnu okouna. A pěkného, rozhodně nepatří do stejné velikostní kategorie, jako ti, co před chvílí pronásledovali kolegovu nástrahu.

Stugun, vesnička mezi řekou Indalsälven a majestátním skaliskem na druhé straně. Nejbližší výspa civilizace, kterou jsme navštěvovali autem kvůli obchodu Ica, lodí kvůli zajímavým místům na okouny. Sice jsme se takto daleko po proudu začali vydávat až ke konci celé dovolené, přesto jsme zde ulovili několik poměrně slušných ryb kolem pětatřiceti centimetrů. Rád vzpomínám například na předposlední večer na vodě, kdy druhá posádka zmožená únavou zvolila dřívější návrat na chatu. My se vydali projet níže po proudu a nakonec si v podvečer užili jeden z nejlepších lovů celého týdne.

Chlupatý kámoš. Správce kempu vlastnil několik psů (a také koní, prasat a krocanů), ale tento se s námi chodil vítat nejčastěji.

Poslední den nás vítá ocelově šedé nebe a provazce deště. Jsme rádi, že se počasí kazí až poslední den a rozhodujeme se nic nelámat přes koleno a ještě než se vrhneme do závěrečného úklidu chaty, vyrážíme naposledy projet známá místa. Změna počasí se však na rybách očividně podepsala. Projíždíme známé fleky u Stugunu, déšť nás bičuje a ryby téměř neberou. Vydáváme se zpět proti proudu a zakotvíme kousek od druhé posádky. Ryby podle všeho nejdou ani jim. Zatímco se s nimi bavíme, bere Honza svůj ultra jemný vláčák a jen tak mimochodem nahazuje nedaleko lodi osmicentimetrové banjo. Záběr na sebe nenechá dlouho čekat. V první vteřině to vypadá na okouna, v mžiku se však špička ohýbá až pod hladinu a ryba zamíří pod loď. V čisté vodě pod lodí se ukáže až po několika dlouhých výpadech přes brzdu. Velká štika nás povzbudí, tak se vydáváme ještě na několik známých míst ležících proti proudu. Počasí se překvapivě zlepšuje a tak si poslední hodiny na vodě ještě poměrně užíváme. A pak už na chatu balit a uklízet.

Šest dní lovu uteklo jako voda, musíme domů. Cesta před námi je dlouhá. Kromě tradičních kamínků z jezera si sebou vezu netradiční suvenýry - místní speciality v podobě klasických švédských zelených dortíků a také zdejší originální sladký chléb. Mimo toho také dvě balení paprikových brambůrků Pringles, jejichž cena vypadá ve švédských korunách přece jenom lépe, než v českých :) Pravda, odznáček v podobě švédské vlajky z benzinové stanice u jezera Vattern se mi líbil, ale nechal jsem si jej na příště. Na zpáteční cestu se vydáváme brzy ráno, dokonce zahlédneme kousek od silnice lovící lišku. Ve Stockolmu míjíme dvanáctičlennou skupinu stylově barevně sladěných motorkářů a na poli kousek pod švédskou metropolí konečně zahlédneme i dvojici losů. Kluci je zatím nikdy neviděli, mě se poštěstilo zahlédnout toto zvíře poprvé v době, kdy má parohy. Probíjíme se na jih a večer už vyčkáváme na otevření brány přístavu v Trelleborgu. Balt je rozbouřený tak, jak jsem jej zatím neviděl. Proti větru se nedá nadechnout, vlny jsou také poměrně slušné. Uleháme na zemi a cítíme, jak se celá obrovská loď houpe na vlnách. Lidem s mořskou nemocí jsem v tu chvíli příliš nezáviděl. Poslední adrenalin celé cesty zažíváme na posledních kilometrech Německa. Zdejší benzínky jsou od sebe skutečně neuvěřitelně daleko. Dokonce tak, že k té první za českými hranicemi dojíždíme skutečně jen za několik vteřin dvanáct. Možná auto jelo poslední kilometry jen na naši víru v to, že se k čerpací stanici skutečně dostaneme :) Poslední kilometry českou krajinou se zdají z celé cesty nejdelší a nakonec se rozcházíme na místě, kde celé dobrodružství začalo. A doufáme, že si jej dříve či později opět zopakujeme.

Autor: skwor

Naše ikonka:
Můj lov

Online 2 návštěvníci.

Novinky |  Můj lov |  Trofeje |  Články |  Atlas ryb |  Prodejny |  Odkazy |  Diskuze |  Všeobecné podmínky  © 2017 Pavel Hrabal, hosting Wedos.